TY - JOUR ID - 300 TI - تحلیل بازنمایی سکوت بر اساس کارکرد تنشی گفتمان در سینمای کیشلوفسکی JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - نایبی, سلما AU - شعیری, حمید رضا AD - کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی یزد AD - دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 12 SP - 65 EP - 80 KW - نشانه-معناشناسی KW - کارکرد تنشی KW - سکوت KW - نظام گفتمانی KW - کیشلوفسکی DO - 10.30480/dam.2016.300 N2 - سکوت عنصری است که همانند دیگر مفاهیم و عناصر معناساز و دلالت‏مند با عنصر متضاد خود یعنی صدا دریافت و فهم می‌شود. مفهوم سـکوت درگفتمان فیلم همچون گفتمان ادبیات ممکن است به‌شکل عنصری غایب و در پس‏ زمینه‌ی متن قرار گیرد. سکوت توسط عناصر ساختاری و محتوایی و نشانه‌های متنی مانند رابطه‌ی طیفی و هم‏ بسته در گفتمان فیلم تجلی می‌یابد. با پاسخ به این پرسش که سکوت در سینما چگونه بازنمایی می‌شود، می‌توان به تعریفی نشانه‏–‏معناشناختی از مفهوم سکوت در گفتمان سینما دست یافت. این مقاله بر آن است با بهره‏ گیری از رویکرد نشانه-معناشناختی سینما، به بررسی بازنمایی سکوت بر اساس کارکرد تنشی گفتمان در فیلم سه رنگ: آبی، اثر کریشتف کیشلوفسکی بپردازد. در این پژوهش با استفاده از روش  توصیفی-تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ خواهیم داد که چگونه می‌توان با رویکردی گفتمانی و از منظر نشانه-معناشناسی، نظام سکوت را در گفتمانِ فیلم سه رنگ: آبی مورد خوانش قرار داد. و دیگر این که در این فرایند معناکاوی چه عوامل و متغیرهایی را باید در نظر داشت؟ به نظر می‌رسد عناصر فرمی و محتوایی مانند رنگ، نور، حرکت، تکرار، ریتم، گستره، صدا، فاصله گذاری، زمان، عواطف و ادراکات می‌توانند بر اساس کارکرد تنشی بیانگر عنصر سکوت در گفتمان فیلم سه رنگ: آبی باشند. هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی جایگاه سکوت از دیدگاه تنشی و کشف کارکرد معنایی آن در فیلم سه‏ رنگ: آبی است. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_300.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_300_460f8184ba1e7867b8889735919f831a.pdf ER -