TY - JOUR ID - 18 TI - مطالعه ی تطبیقی «الگو »های ارتباطی میان متن و اجرا و تأثیر آن بر چگونگی درک و دریافت تماشاگر JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - حاجی ملا علی, علی AD - دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 8 SP - 31 EP - 17 KW - الگو KW - متن KW - اجرا KW - تماشاگر DO - 10.30480/dam.2014.18 N2 - چکیده در این مقاله الگوهای ارتباطی میان متن و اجرا بررسی و با هم مقایسه می شوند. پرسش های اصلی این پژوهش این است که «چه اتفاقی می افتد زمانی که اجرایی از یک متن مکتوب استفاده م یکند؟ » و «چه اتفاقی می افتد زمانی که اجرایی از هیچگونه متنی استفاده نم یکند؟ » پاسخ به این پرسش ها را م یتوان در چهار الگویی گنجاند که هر یک از دست اندرکاران تئاتر بر اساس دیدگاه خود به یکی از آن ها گرایش دارند. این الگوها عبارتند از: الگوی ادبی؛ الگوی دو متنی؛ الگوی انواع و الگوی موزاییکی. نتایج این پژوهش نشان داد که الگوی ادبی بواسطه ی وجود متن مکتوب و چاپ شده که امکان مقایسه را فراهم م یکند از اعتبار و ثبات بیشتری برخوردار است. از آنجا که در الگوی دو متنی نوعی اقتباس انجام می گیرد، این الگو چالش برانگیز است و امکان تعبیر و تفسیر بیشتری فراهم می شود. الگوی ادبی بیشتر در نظام ه ای دانشگاهی و نقد کاربرد دارد. شناخت انواع نیز به شناخت اجراها کمک می کند. این سه الگو کم و بیش با متن نمایشنامه ارتباط پیدا م یکنند، اما الگوی موزاییکی اعتقاد به استقلال هنر تئاتر دارد و بیش از آن که به زبان متکی باشد به عناصر تئاتری متکی است. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_18.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_18_98872048e8874f040119c425e7bdc51a.pdf ER -