TY - JOUR ID - 1054 TI - مطالعه پرسه زنیِ والتر بنیامین در فیلمهای بلند داستانی ایرانی از ابتدای دهه هفتاد تا نیمه دهه نود خورشیدی، مطالعه موردی: فیلم «شبهای روشن» JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - بهرامی, بهداد AU - شهبازی, رامتین AD - دانشگاه سوره، تهران، ایران AD - گروه سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 26 SP - 37 EP - 53 KW - پرسه‌زنی KW - والتر بنیامین KW - مدرنیته KW - فیلم شهری KW - شب‌های روشن DO - 10.30480/dam.2022.2372.1503 N2 - پرسه‌زنی از قرن‌نوزدهم، با نوشته‌های شارل بودلر و در قرن‌بیستم با آثار والتر بنیامین، در متن گفتمان‌های انتقادی حضور داشته است. خوانش‌های جدید پرسه‌زن، دوباره آن را در نوشتارهای آکادمیک مطرح کرده که با موضوعات جدید ترکیب شده است. این پژوهش بحث خود را از توصیفات بودلر از پرسه‌زن آغاز می‌کند و با بازخوانی پرسه‌زنی در نوشته‌های بنیامین، نحوه‌ی حضور پرسه‌زن در آثار سینمایی ایران، از آغاز دهه‌ی هفتاد تا اواسط دهه‌ی نود خورشیدی تبیین می‌شود. فیلم‌های انتخابی تحقیق، میان منتقدان با اصطلاحاتی چون فیلم شهری، خیابانی و اجتماعی شناخته می‌شوند. در بررسی آن‌ها، تجسم پرسه‌زن، در شخصیت‌های فیلم جست‌وجو می‌شود که می‌توان دید آن‌چه در ادبیات نقد سینمای ایران به‌عنوان پرسه‌زن شناخته می‌شود، تفاوت‌های بنیادین با آن پرسه‌زن بنیامین دارد. تفاوت‌هایی که در نگاهی کلی، ریشه در مدرنیته‌ی ایرانی دارد. این تفاوت ایجاب می‌کند تا تعریفی جدید برای پرسه‌زن سینمایی ارایه شود تا آن را از فلانور بنیامین جدا کند. تعریف برمبنای اشتراکات و موتیف‌هایی است که در فیلم‌های موردبحث، حاضرند. تلاشی است تا نشان دهد اصطلاحات بنیامینی پرسه‌زن و پرسه‌زنی، جز در مواردی استثنایی، چندان در سینمای ایران حاضر نیستند. این پژوهش در پایان، پرسه‌زنی در فیلم «شب‌های روشن» را به‌عنوان نمونه‌ی موردی خود بررسی می‌کند. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1054.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1054_cb9e44511e6d40c7e8b82f2c47e7ef60.pdf ER -