TY - JOUR ID - 1045 TI - نقش مفهوم انتخاب مستقل و اصالت وجودی در نمایشنامه فعل از منظر هایدگر JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - آجورلو, احسان AD - کارشناس ارشد ادبیات نمایشی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 25 SP - 5 EP - 21 KW - هایدگر KW - زبان KW - اصالت وجودی KW - فعل DO - 10.30480/dam.2022.2187.1473 N2 - انسان همواره در دامنه‌ای از روزمرگی گرفتار است و برای گذر از این دامنه نیازمند انجام کنش یا عمل قهرمانی است. هایدگر معتقد است که انسان اغلب تابع یک فشار هم‌سطح‌کننده است که باعث می‌شود هم‌رنگ با جماعت شود. این فشار هم‌سطح‌کننده برآمده از الگوسازی و هنجارهای اجتماعی است که زبان، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ساخت آن‌ها است. این امر سبب می‌شود کنش‌های او انتخاب‌های مستقل و خودمختار نباشند بلکه تابع افکار عمومی اتخاذ شوند. آن‌چه اصالت را از انسان سلب کرده و او را جزیی از دیگران می‌کند. امری که به انسان اصالت می‌بخشد، کنش خودمختار و مستقلی است که انسان را از تمام هنجارهای اجتماعی که دل‌نگرانشان است، جدا می‌کند.مقاله حاضر با استناد به داده‌های کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی سعی بر آن دارد تا با بررسی نمایشنامه فعل به این پرسش پاسخ دهد که چگونه این نمایشنامه، صورت‌بندی‌ براساس نقش انتخاب انسان در مسیر اصالت وجودی به‌دست می‌دهد. همچنین چگونه می‌توان از بند زبان به‌عنوان عامل هم‌سطح‌کننده عبور کرد. زبان در نمایشنامه فعل با پدید آوردن انبوهی از معانی مبهم اجازه نمی‌دهد شخصیت‌ها احساسات، افکار و امیال راستین خود را بروز دهند، اما دراین‌بین شخصیت لیلا دست به انتخاب مستقل می‌زند و قصد دارد خود را از قواعد زبان روزمره جدا کند. این امر سبب می‌شود لیلا اصالت وجودی پیدا کرده و مرگ را بپذیرد. به‌همین‌نسبت فرهاد نیز در مواجه با این امر، سیر روند ارتباطی مرگ و اصالت «خود» را بازمی‌یابد. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1045.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1045_139c5eaf30bdfd05cbc57da00092d39b.pdf ER -