TY - JOUR ID - 1029 TI - پاستیش، پست‌مدرنیسم، و سینمای تجاری نمونه مطالعاتی: سری سینمایی فیلم کینگ‌کونگ (King Kong) تهیه‌شده در سال‌های 1933، 1976، 2005 و2017 JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - صلح کننده سردرود, مریم AD - عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 24 SP - 65 EP - 81 KW - سینمای پست‌مدرن KW - پاستیش KW - پارودی KW - کینگ کونگ KW - نوستالژی DO - 10.30480/dam.2022.2200.1474 N2 - یکی از پدیده‌های پست‌مدرنیسم در حوزه فرهنگ، ظهور و گسترش پاستیش است. پاستیش که مشتق از نوعی پارودی است، خصوصیاتی متفاوتی را تبیین می‌کند. هر دو از دکنستراکشن متنی بهره می‌جویند و از فرهنگ به‌جای طبیعت تقلید می‌کنند. تحولات منطق فرهنگی حاکم، شرایطی را فراهم می‌کند که شاهد به‌کارگیری گسترده و مسلم پاستیش در بسیاری از آثار به‌ویژه سینمای تجاری می‌شویم. پرسش اصلی این است که پاستیشِ پست‌مدرن چه ویژگی‌هایی دارد و تا چه میزان با ریشه‌های مدرنیستی خود - پارودی- متفاوت گشته است؟ هم‌چنین، چگونه پاستیش از منطق فرهنگی پست‌مدرنیسم سود می‌جوید؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به تبیین دیدگاه‌های مختلف، تعریف ویژگی‌های پاستیش و نتایج آن در سینما پرداخته‌شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و نوع تحقیق، قیاسی است. با مطالعه موردی سری فیلم‌سینمایی « کینگ‌کونگ» متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ سینما، می‌توان به‌وضوح به‌کارگیری مقوله پاستیش که نشان‌گر بازتولید فرهنگ و تاریخ‌گرایی است و گسترش آن در تحولات بیانی سینمای پست‌مدرن را، مشاهده کرد. تحول منطق فرهنگی، عدم ارجاع به طبیعت، و خودارجاعی متنی، همان‌گونه که فردریک جیمسن می‌گوید؛ به هرچه تهی شدن متن از معنا دامن می‌زند. درواقع، پاستیش، نظام ایدئولوژیکی ویژه خود را برپا می‌سازد تا آن‌چه را تولید کرده؛ مصرف و دوباره بازتولید کند. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1029.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1029_339036c1605cb1c55bbb89ae96551e85.pdf ER -