TY - JOUR ID - 1018 TI - روایت‌شناسی سینمای نما - فصل در عصر دیجیتال با تاکید بر دو مفهوم ترتیب رویداد و دیرند مطالعه موردی: فیلم کشتی روسی JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - روحانی, سیدعلی AU - اصلاح پذیر اسفندآبادی, آبتین AD - عضوِ هیات علمی و استادیارِ دانشگاه هنر دانشکده سینما و تئاتر، گروه سینما، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد سینما، دانشکده‌ی پردیس بین‌المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 23 SP - 37 EP - 54 KW - سینمای نما - فصل KW - روایت KW - ترتیب رویدادها KW - دیرند KW - کشتی روسی DO - 10.30480/dam.2022.1447.1340 N2 - سینمای موسوم به نما-فصل در سالیان اخیر یکی از انواع رایج فیلمسازی بوده‌ است که نزد فیلمسازان متفاوت جهان و ایران اقبال فراوانی یافته است. اگرچه پیشینه ساخت این نوع فیلم به سینمای کلاسیک باز می‌گردد، سینمای نوین نما - فصل به کمک دستاوردهای عصر دیجیتال تحول کمّی و کیفی مهمی بوده و توانسته روایت پردازی در سینمای معاصر را متحول کند و در نتیجه روایت‌شناسی سینمایی را به تحولات ناشی از خود معطوف دارد. در این مقاله ابتدا با تکیه بر آراء نظریه‌پردازان روایت در ادبیات و سینما دو مفهوم مهم دیرند و ترتیب رویداد در فرایند روایتگری بررسی و سپس برای واکاوی بهتر تحولات نوین در این عرصه فیلم نما - فصل «کشتی روسی» تحلیل می‌شود. در پرتو نتایج حاصله از این مقاله مشخص می‌شود که سینمای نما - فصل نوین بر خلاف نمونه‌های کلاسیک روایتی مبتنی بر ترتیب وقایع داستان به صورت متوالی است که توانسته از امکان- به قول ژنت‌ - «نابهنگامیِ» ترتیب وقایع در فیلم بهره گرفته و در نتیجه دیرند آن، برخلاف نمونه‌های متقدم به صورت صحنه که در آن همواره زمان روایت با زمان داستان و زمان نمایش برابری می‌کند نبوده و می‌تواند حالت هایی چون کاهش، افزایش و تراکم مدت داستان را در روایت‌گری تجربه کند. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1018.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_1018_9ade6452a520e57a4dd60eef5db2fcc5.pdf ER -