%0 Journal Article %T به سوی نظریه ای تازه دربارة موسیقی مردم پسند %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A فاطمی, ساسان %D 2011 %\ 08/23/2011 %V 2 %N 3 %P 132-119 %! به سوی نظریه ای تازه دربارة موسیقی مردم پسند %K موسیقی مردم پسند %K موسیقی کلاسیک %K مزومیوزیک %K تصنیف %K طقطوقه %R 10.30480/dam.2011.40 %X چکیده بسیاری از قوم موسیقی شناسان معتقدند که طبق هبندی موسیق یها به «کلاس کی » و «مرد مپسند » در برخی از کشورهای خاورمیانه امکان پذیر نیست و این دو نوع موسیقی، برخلاف آنچه که در غرب مشاهده می شود، در این کشورها مرزهای مشخصی با کیدیگر ندارند، به طوری که بسیار اتفاق می افتد که موسیقی دانِ حوزه ای که ممکن است کلاس کی شناخته شود در حوزة موسیقی مردم پسند نیز فعالیت میک‌ند و محبوبیت عمومی دارد. هر چند این برداشت از زندگی موسیقایی برخی از کشورهای خاورمیانه نابجا نیست، اما، برخلاف تصور این قوم موسیقی شناسان، این درهم آمیختگی حوزه ها به هی چوجه منحصر و خاص این کشورها نیست و درغرب نیز، در ابتدای پیدایش موسیقی مردم پسند، این درهم آمیختگی به نوعی مشاهده می شود. مطالعة مقایسه ایِ مواردِ ایران و مصر نشان می دهد که پیدایش و رشد موسیقی مردم پسند، چه در غرب و چه در شرق، از قانون خاصی پیروی میک‌ند و استثنایی در این زمینه وجود ندارد. در واقع، همواره موسیقی مردم پسند در ابتدای پیدایش، با موسیقی کلاس کی درمی آمیزد و سپس در صورت مهیا بودن شرایط  مانند غرب و ایران  از آن جدا می شود و مسیر خود را مستقلاً طی میک‌ند %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_40_99993c05766cc89901da45c055265ec0.pdf