%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی سازها و نوازندگان در نقش ‏برجسته‏ های I، III و IV کول فرح در هزاره‏ ی اول پیش از میلاد (ایلامی نو) %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A دهناد, ندا %A دهناد, نازنین %A ظفرمند, سیدجواد %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 5 %N 10 %P 111-127 %! بررسی تطبیقی سازها و نوازندگان در نقش ‏برجسته‏ های I، III و IV کول فرح در هزاره‏ ی اول پیش از میلاد (ایلامی نو) %K کلید‏واژه‏ ها: کول فرح %K موسیقی ایلامیان %K تاریخ ایلامیان %K نقوش برجسته ‏ی ایلامی %K نمادگرایی ساز %R 10.30480/dam.2015.141 %X منطقه‏ی کول فرح در شمال شهر ایذه، شامل 6 نقش‏برجسته‏ی سنگی از دوره‏ی ایلامی نو حدود 1000-500 ق.م است. مراسم مذهبی همراه با موسیقی یکی از نکات مهم نقش‏برجسته های I،   III و IV کول فرح است که گروهی از نوازندگان ایلامی را نشان می دهد. این پژوهش با هدف شناخت و کاربرد دو عامل اصلی سیر تکاملی سازشناسی و جایگاه نوازندگان در این سه نقش‏برجسته‏ی دوره‏ی ایلامی با توجه به شکل و کاربرد آن ها در مراسم و با بهره‏گیری از مطالعات کتابخانه ای و فیش‏برداری از اطلاعات مربوط و سپس با روش میدانی، تطبیقی و تحلیلی انجام شده است. یافته ها بر اساس سازشناسی، مدل لباس و مو، موقعیت اجتماعی و مکان قرارگرفتن نوازندگان در نقوش‏برجسته‏ی I،   III و IV تحلیل شده‏اند. یافته‏های پژوهش گویای وجود یک رهبر ارکستر و سازهای چنگ  زاویه ای (عمودی 14 سیم و افقی 9 سیم) و ساز کوبه ای مربع شکل در نقوش‏برجسته‏ی نوازندگان است، و نیز وجود نمادین سازهای مؤنث (چنگ، طبل) و رداهای بلند نوازندگان کول فرح I که از لحاظ قدمت از دو نقش III و IV  جدیدتر است، احتمال موقعیت بالای اجتماعی نوازندگان یا ورود احتمالی نوازندگان زن به دربار ایلامی را افزایش می دهد. %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_141_fa7ba0555e11170e7f60365707b8003d.pdf