%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی ویژگی ها و ابعاد نظریه‏ ی مؤلف و نظریه ژانر فیلم %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A صفورا, محمدعلی %A صلح کننده, مریم %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 5 %N 10 %P 33-48 %! بررسی تطبیقی ویژگی ها و ابعاد نظریه‏ ی مؤلف و نظریه ژانر فیلم %K کلید‏واژه ‏ها: سینما %K فیلم ژانری %K سینمای مؤلف %K هنر عامه ‏پسند %R 10.30480/dam.2015.136 %X پژوهش حاضر به مطالعه درباره‏ی ژانر می‏پردازد و هدف  آن شناسایی و درک بیشتر مقوله‏ی ژانر فیلم و ابعاد آن، بویژه معنای واژه‏ی «فیلم ژانری» است. این تحقیق قصد دارد به این پرسش‌های اساسی پاسخ دهد: 1) در صورت به رسمیت شناختن واژه‏ی «فیلم ژانری»، آیا «فیلم غیر ژانری» نیز وجود دارد؟؛ 2) در صورت وجود فیلم های غیر‏ژانری، این فیلم ها چه ویژگی‏های متمایز کننده ای دارند؟ پاسخ این پرسش ها، توضیحی برای مفهوم و ابعاد ژانر فیلم و محدوده ی کاربردی آن خواهد بود. با فرض تقابل میان دو «نظریه‏ی مؤلف» و «نظریه‏ی ژانر فیلم» و بررسی تطبیقی این دو نظریه، تلاش شده است تفاوت‏ها شناسایی و ابعاد و ویژگی‏های یک فیلم ژانری، با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شود. نخست تعریفی از نظریه‏ی مؤلف و نظریه‏ی ژانر  فیلم ارائه خواهد شد و در ادامه با توجه به تقابل این دو نظریه، به توضیح فیلم ژانری و بیان ویژگی‏های آن می‏پردازیم. می‏توان فیلم هایی را که چنین ویژگی‏هایی ندارند فیلم های غیر ژانری و یا فیلم های بدون ژانر نامید. در نتیجه‏ی پژوهش نشان خواهیم داد که ویژگی‏های این فیلم ها کانون توجه نظریه‏ی مؤلف‏اند. در نتیجه، فیلم‏هایی که به شدت مؤلف گرا بوده‏اند غالباً در محدوده‏ی فیلم‏های ژانری قرار نمی گیرند و فردیتی مستقل از فیلم های دیگر دارند. %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_136_c97e4988a5e45ef1273a20df56f4a8f6.pdf