%0 Journal Article %T عملکردِ «انتخاب» و «دیگری در خویش» در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» اثر هنریک ایبسن براساسِ گفتمانِ پل والری %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A رایانی مخصوص, مهرداد %A افراسیابی, فواد %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 27 %P 85-100 %! عملکردِ «انتخاب» و «دیگری در خویش» در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» اثر هنریک ایبسن براساسِ گفتمانِ پل والری %K نمایشنامه %K بانوی دریایی %K پل والری %K سمبولیسم %K دیگری در خویش %K هنریک ایبسن %R 10.30480/dam.2022.3747.1674 %X این مقاله کوششی است در تبیینِ و ارایه‌ی مفهومِ «دیگری در خویش» براساسِ آرای «پل والری» در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» اثر «هنریک ایبسن». مسیر اصلی این پژوهش معطوف به درکِ مفهومِ «دیگری در خویش» برآمده از سمبولیسم تبیینیِ «پل والری» است. درهمین‌راستا و برای فهمِ عمیق‌تر سمبولیسمِ «پل والری» به آثار وی در حوزه‌ی نثرونظم ارجاع‌هایی انجام گرفته است. مهم‌ترین نکته‌ی این پژوهش، نشان دادنِ تأثیر مؤلفه‌ی «دیگری در خویش» بر روی شخصیتِ اصلی نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» (الیدا) است و نیز چگونگی ایجادِ تلاطم و درگیری درونی و درنهایت نشان دادنِ غوطه‌ور بودن الیدا در بینِ دو ساحتِ زمینی و دریایی که با «انتخاب» به نتیجه می‌رسد. این مقاله که به شیوه‌ی تحلیل محتوای کیفی به نگارش درآمده یک بررسی هویت‌شناسانه از دورنیاتِ مستتر در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» با عنایت به سیروسلوک مادی و ماهوی شخصیتِ اصلی اثر (الیدا) بوده و پاسخی است به این پرسش اصلی: چراوچگونه شخصیت اصلی نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» از میانِ دو امرِ واقع‌شده در مسیر زندگی‌اش، مبتنی بر مفهوم «دیگری در خویش» به کشفِ خویش و خواسته‌اش نایل می‌آید و دست به انتخاب می‌زند و پیامدهای این انتخاب چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، توضیح داده‌ می‌شود که چگونه دو شخصیتِ دیگر نمایشنامه (دریانورد و دکتر وانگل) دو وجه متفاوت از شخصیتِ الیدا را نمایندگی می‌کنند و جدا از ارتباطِ زمینی و دریایی او در جهانِ مادی به‌نوعی در ارتباط و کشفِ جهان درونی‌اش مؤثرند. نکته‌ی مرتبط بعدی تبیینِ جایگاه نمادگرایی در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» مبتنی بر رویکرد و آرای فروید است. از این دریچه، همان دو شخصیت (دریانورد و دکتر وانگل) که نماینده‌ی دو برهه‌ی مهمِ زندگی الیدا –گذشته و حالِ– او هستند، مجدد تبیین می‌شوند و وجوه سمبلیکی‌شان با چهره‌ی الیدا تطبیق می‌یابند و نتیجه گرفته ‌می‌شود که حقیقتِ الیدا در زیرِ دو چهره‌ی موردبحث پنهان است. همچنین روندِ مواجهه و تبیینِ تئوری والری در نمایشنامه‌ی «بانوی دریایی» این نتیجه را فراهم می‌کند که چالشِ مهمِ شخصیت اصلی نمایشنامه (الیدا)، برقراری ارتباط با دیگر اشخاصِ (دریانورد و دکتر وانگل) اثر برای دستیابی به ساحت‌های دیگر خویش است. %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_1068_c2890b709178ccf1f2b90f193e0d38de.pdf