%0 Journal Article %T روایت شناسی تطبیقی داستان معصوم اول هوشنگ گلشیری و فیلم سایه های بلند باد بهمن فرمان آرا بر اساس آراء ژرار ژنت %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A رستا, زهرا %A مجابی, سید علی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 27 %P 5-17 %! روایت شناسی تطبیقی داستان معصوم اول هوشنگ گلشیری و فیلم سایه های بلند باد بهمن فرمان آرا بر اساس آراء ژرار ژنت %K داستان «معصوم اول» %K فیلم « سایه‌های بلند باد» %K ژرار ژنت %K هوشنگ گلشیری %K بهمن فرمان‌آرا %R 10.30480/dam.2022.2854.1562 %X داستان‌هایی که قابلیت تبدیل به فیلم‌نامه را دارند و فیلم‌های اقتباسی ساخته‌شده از این داستان‌ها هر دو در ساختار خود از شیوه‌ها و علوم مختلف معنایی برای خلق روایت استفاده می‌کنند. نظریه‌های مختلف علم روایت‌شناسی، ساختار و اجزاء روایت داستان و اثر اقتباسی را تجزیه‌وتحلیل و مقایسه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در این‌زمینه، نظریه ژرار ژنت است. پژوهش حاضر داستان کوتاه هوشنگ گلشیری به نام « معصوم اول» و فیلم « سایه‌های بلند باد» ساخته‌ی بهمن فرمان‌آرا، که اقتباسی از آن است را ازمنظر سطوح مختلف عناصر روایت‌شناسی شامل نظم، تداوم زمانی، صدا و لحن در بخش‌های مختلف داستان و فیلم براساس نظریات ژنت موردبررسی و مقایسه تطبیقی قرار می‌دهد تا بتواند میزان موفقیت آن‌ها در روایت‌پذیری را موردسنجش قرار دهد. این سنجش‌ها نشان داد که در برخی از سطوح داستان و فیلم ازلحاظ روایت‌شناسی از اثر مقابلش پیشی گرفته است. اگر خالق اثر هنری از سطوح روایت‌شناسی بهره‌ی بیشتری بگیرد، می‌تواند در خلق اثر هنری خود و ماندگاری آن در ذهن خواننده یا بیننده بهترین عملکرد را داشته باشد. اثر هنری حاصل‌شده از این روش، به هنری با قابلیت فهم بیشتر برای خوانندگان و بینندگان تبدیل می‌شود. بنابراین با اندازه‌گیری تعداد رویدادها می‌توان مشاهده کرد که فیلم از سطوح روایت‌شناسی بهره بیشتری نسبت به داستان برده است. %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_1063_9036d79438791b3bbc2291cf7457cb83.pdf