%0 Journal Article %T تحلیل روانکاوانة نمایشنامه های عشق فائدرا و پاک شده از سارا کین با تأکید بر مراحل سه گانه در نظریات شخصیتی ژاک لکان %J نامه هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه هنر %Z 2008-2649 %A سهیلی زاده, درنا %A اسکندرنژاد, غزل %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 12 %N 26 %P 5-22 %! تحلیل روانکاوانة نمایشنامه های عشق فائدرا و پاک شده از سارا کین با تأکید بر مراحل سه گانه در نظریات شخصیتی ژاک لکان %K ژاک لکان %K سارا کین %K عشق فائدرا %K پاک‌شده %R 10.30480/dam.2022.2293.1490 %X سارا کین درام‌نویس بریتانیایی است که به‌نظر می‌رسد ظهور مجدد تراژدی در بریتانیا با او تجربه می‌شود. او پنج نمایشنامه نوشته که هرکدام وجوهی تازه و ساختارشکن را ارایه می‌دهند. درواقع کین با تابوشکنی و نمایش بی‌سانسور خشونت، جهانِ پر از خشونتِ امروزی را موردانتقاد قرار می‌دهد. شخصیت‌های‏ آثار کین اغلب پر از عقده، نفرت و خشمی هستند که این جهان به آن‌ها اعمال کرده است. در این پژوهش به‌منظور بررسی دو اثر منتخب از کین، نگاه روان‌کاوانه‌ی ژاک لکان انتخاب شده است. لکان هویت آدمی را یکپارچه نمی‌دانست و سه ساحت خیالی، نمادین و واقع را برای هویت تعریف کرد. اولین ساحتی که انسان آن را تجربه می‌کند، ساحت خیالی است که با مرحله‌ی آینه‌ای تعریف می‌شود و مرحله‌ی خودشیفتگی با آن ارتباط مستقیم دارد. ساحت دوم، ساحتِ نمادین است که سوژه در این مرحله، با مفاهیم اساسی همچون عقده‌ی ادیپ و نام پدر مواجه می‌شود و برای شکل‌گیری هویتش باید آن‌ها را به‌سلامت پشت سر بگذارد. ساحت آخر، ساحت واقع است که مفاهیمی چون تروما و ژوئیسانس را درون خود جای داده است.در این پژوهش، با جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و روش توصیفی-  تحلیلی، به این نتیجه رسیدیم که مفاهیم موردنظر لکان، تروما، ژوئیسانس، عقده‌ی ادیپ و ... در تحلیل شخصیت‌های‏ دو نمایشنامه‌ی منتخب قابل‌بررسی هستند. %U http://dam.journal.art.ac.ir/article_1052_43d10d0137bc5bc994541553bbebce0e.pdf