@article { author = {Yousefian Kenari, Mohammad Jafar and amirshahkarami, shahrzad}, title = {Structural Analysis of Dramatic Plot Form Case Studies: Haulakhani (Naghmeh Samini) and Kabutari Nagahan (Mohmad Charmshir)}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {5-20}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.821.1196}, abstract = {The purpose of this research is to study the modern structures used in the form of modern plays which are manifested in their plot. At first, elements shaping the plot will be introduced and explained in the article by defining the form of play and recognizing the plot as a specific form of any play. Then the function of play features in the plot will be analyzed. Thus using Sam Smiley's viewpoints on the concept of dramatic form and its structure and also formalist analysis approach of dramatic texts, modern structures involved in the formation of play's plot will be reviewed. Accordingly, a play written by Naghme Samini and Mohamad Charmshir in the recent decade (2004-2014) is selected and data collection and sample analysis will be done using descriptive-analytic study, library method, and direct review of texts. The results show that the plot of these plays has a deviation from direct progress and a fragile causal structure. Elements involved in the continuity of the plot are evaluated as having abstract logic and its embellishing components create levels of surprise, anxiety, tension, and pause in plays by crossing the traditional forms.}, keywords = {Dramatic Form,Plot,Structure,HaulaKhani,Kabutari Nagahan}, title_fa = {تحلیل ساختاری فرم‌های پیرنگ نمایشی نمونۀ مطالعاتی؛ هیولاخوانی (نغمه ثمینی) و کبوتری ناگهان (محمدچرمشیر)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ساختارهای نوین به‌کار‌رفته در فرم نمایشنامه‌‌های مدرن است که در پی‌رنگ آن‌ها نمود می‌یابد. در این مقاله ابتدا با تعریف فرم نمایشی و شناخت پی‌رنگ به عنوان فرم مشخصۀ هر نمایشنامه، عناصر شکل‌دهندۀ پی‌رنگ معرفی و تبیین خواهد شد. سپس کارکرد ویژگی‌های فرمی نمایشنامه در پی‌رنگ تحلیل می‌شود. به این ترتیب با بهره‌گیری از آرای سام اسمایلی دربارۀ مفهوم فرم نمایشی و ساختار آن و نیز رویکرد تحلیل فرمالیستی متن، تلاش می‌گردد تا ساختارهای مدرن دخیل در شکل‌گیری پی‌رنگ نمایشنامه‌ها بررسی شود. بر این اساس نمایشنامۀ هیولاخوانی نغمه ثمینی و  کبوتری ناگهان محمد چرمشیر که در دهة اخیر (1383-1393) نگارش یافته‌اند، انتخاب شده است. جمع‌آوری اطلاعات و سنجش نمونه‌ها با بررسی توصیفی‌ـ‌تحلیلی و به شیوۀ کتابخانه‌ای و بررسی مستقیم متون صورت خواهد گرفت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که  پی‌رنگ این نمایشنامه‌ها دارای انحراف از پیشرفت مستقیم و ساختار علّی شکننده هستند. عناصر دخیل در پیوستگی پی‌رنگ دارای منطق انتزاعی ارزیابی می‌شوند و مؤلفه‌های آرایش‌دهندۀ آن با عبور از فرم‌های سنتی، سویه‌هایی از غافل‌گیری، آشوب، تشنج و سکون را در نمایشنامه‌ها پدید می‌آورند.}, keywords_fa = {فرم نمایشی,پی‌رنگ,ساختار,هیولاخوانی,کبوتری ناگهان}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_761.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_761_cd2e6efc9b0a788eb611ab65c38968cd.pdf} } @article { author = {Alirezaei, Ehsan}, title = {True West and Its Relation with the American Dream}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {21-34}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.863.1214}, abstract = {The main approach of this paper is the discourse analysis of the American Dream and the critical approach of American modern or new drama toward this discourse in the True West Play by Sam Shepard. The discourses have an important role in each society. The main cultural and social events are under the effect of a discourse or reaction to it. In twentieth-Century, the writers, artists, and the others considered the significance of thought in the art and also the effect of discourses in their works. The contemporary artists all consider the meta-narrations in their works as the focus of their arts. Sam Shepard, as one of the great play writers of America, is one of them who have written several plays about the American dreams. American dream is one of the most important of contemporary discourses. This kind of discourse played a role as a country in the formation of America and a main role toward immigration to America. For this reason, all political, cultural and economical aspects of this country are under the effect of these discourses. Therefore, in order to understand the contemporary theatre of America, analysis of American dream is necessary. True West play is one of the best works which shows the critical analysis approach of America modern drama to this discourse. This work criticizes and tries to clarify the hidden layers. American theatre, against the American cinema, shows, presents and criticizes the violent viewpoints as well as the other hidden layers of American Dream. This critical approach existed before in the American theatre and we can see this approach in the works of Arthur Miller, Eugene Gladstone O'Neill, and Tennessee Williams. In fact, although, the theater of America does not have a long history, it separated its way from Europe by the aid of the above-mentioned writers in the domain of dramatic literature. This critical approach of American Theatre toward this discourse was continued after Second World War by the arrival of great writer called Edward Albee and by writing a play called ‘American Dream” and also "who is afraid of Virginia Woolf?" This process again continued after Edward Albee. The best samples of this approach are limited to the works of Sam Shepard such as True West play who criticized this discourse by presenting its effects in the human relationships. This research focuses on the analysis of "True West" play as one of the most important plays by Sam Shepard and the American modern drama is based on its relation with the American Dream discourse. This is done with an aim to demonstrate how this play explicitly criticized this discourse in an immediate and reckless manner, and to reveal its hidden layers. This research primarily focuses on the definition and analysis of the cultural discourse of the American dream and the emergence and domination of this meta-narrative work. It then examines its representation in True West play. The data collection of this paper has been done by the library-based studies.}, keywords = {American Dream,True West,Modern drama,Sam Shepard}, title_fa = {نمایشنامۀ غرب حقیقی و نسبت آن با گفتمان رؤیای آمریکایی}, abstract_fa = {رویکرد اصلی این مقاله تحلیل گفتمانی رؤیای آمریکایی و بازنمود آن در نمایشنامۀ غرب حقیقیاست. جریان­‌های اجتماعی و فرهنگی همواره متأثر و یا در واکنش به یک گفتمان شکل گرفته‌اند. در قرن بیستم هنرمندان نیز بیش از هر زمان دیگری به اهمیت اندیشه در هنر و تأثیر گفتمان‌ها در کارشان پی­برده‌اند؛ بنابراین گفتمان­‌ها نقش مهمی در هر جامعه ایفا می‌کنند. گفتمان رؤیای آمریکایی هم در شکل‌گیری آمریکا به ‌مثابه یک کشور و در مهاجرت انبوه به این کشور نقش کلیدی بازی کرده است. به‌ همین سبب تمام ساختار­های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا متأثر از این گفتمان است. از این­رو پژوهش حاضر متمرکز بر تحلیل نمایشنامۀ غرب حقیقی به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه­‌های درام نوین آمریکا بر اساس نسبت آن با گفتمان رؤیای آمریکایی است. این امر با هدف آشکارکردن رویکرد انتقادی نمایشنامۀ مورد بحث به این گفتمان و ارتباط متقابل بین آن­ها صورت می­‌گیرد. در این راستا مقالۀ پیش­ رو ابتدا به تعریف و تحلیل گفتمان فرهنگی رؤیای آمریکایی و زمینه‌های ظهور و تسلط این فراروایت می‌پردازد، سپس بازنمود آن را در نمایشنامۀ غرب حقیقی مورد بررسی قرار می­دهد. گردآوری داده‌ها در این مقاله به صورت کتابخانه‌ای بوده است.}, keywords_fa = {رؤیای آمریکایی,غرب حقیقی,درام مدرن,سم شپارد}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_762.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_762_c7be01e25097b5561213b7518ddc325a.pdf} } @article { author = {RAVANSHADNIA, SOMAYEH and Mokhtabad, seyed Mostafa and Diba, Darab}, title = {How Tehran reflects in cinematographic works of before the Islamic Revolution From the perspective of sociology of art}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {35-50}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.894.1220}, abstract = {Based on the theories of sociology of art and cinema, we can use the analysis of art and cinema works for a better understanding of social groups. As Duvynyu believes, cinema has a close relationship with its social context, hence can be an index to measure social and cultural statues. In this article, Tehran will be analyzed from the perspective of art sociology that is a subset of cinema sociology and urban sociology, in visual and visibility of cinema before the revolution. With overview of Iran's cinema from the inception and in-depth reviews of Iran's cinema in 40's and 50 solar years, we had tried to Readout and analyze Changes in behavior and cultural norms and socio-economic transformation and Their impact on behavior and urban norms, Through cinema films which were made in this period and Urban space in these films By semiotics. In this study through the interpretation of four films which were among the most effective film's of that two decades (Brick and Mirror and Reza Motorcyclist). Cinema and movies have the potential to be a mediate of our understanding of the society and its changes, as a socio-cultural element can take us into the deep layers of our social life, and can reflect a relatively deep understanding of the situation of these groups. It also can reveal its contemporary social conditions in the society. Cinema is a product of modern society, so, from the beginning, the cinema has conjoined with a modern metropolises and the image of the most well-known capitals has been recorded very soon in the media.  In fact, the cinema, like the other arts, but with far greater capabilities, passing through early experiences, realized the role of city and burgher of modern society very fast, not just as a story background, but also as a subject, the art of cinema. However, beyond and deeper than the other arts, the cinema may penetrate into the hidden layers of urban life. Filmmakers, consciously or unconsciously, reflect a part of the spirit of their times and society in the cinema and for this reason, their views about the city are a part of the legacy of sociological knowledge of the city. In the present study, the aim is to refresh the image of Tehran in Iranian movies and through it, we will analyze the view of the city and urbanization, city modifications and changes in behavior and cultural and socio-economic norms from the perspective of art sociology that sociology of cinema and urban sociology are subset of it.Cinema is one of the most important cognitive tools which can help us in understanding social issues. Since the selection of presented best works of before the revolution in this article are analyzed and interpreted, given the status of Cognitive position for cinema, we can find common urban problems in this particular historical period and also a part of mind, unconscious social and public response of Tehran cities' citizens with this city.  }, keywords = {Cinema,Tehran City,Sociology of art}, title_fa = {چگونگی بازتاب شهر تهران در آثار سینمایی قبل از انقلاب اسلامی از منظر جامعه شناسی هنر}, abstract_fa = {براساس نظریه‌های جامعه‌شناسی هنر و سینما برای شناخت بهتر جامعه و گروه‌های اجتماعی آن می‌توان از تحلیل آثار هنری و سینمایی استفاده کرد. در این مقاله شهر تهران از منظر جامعه‌شناسی هنر که زیرمجموعۀ آن جامعه‌شناسی سینما است، در تجربۀ دیداری و پدیداری سینمای قبل از انقلاب تحلیل می‌شود. با مروری عمیق‌تر در سینمای ایران در دهۀ 40 و 50 خورشیدی تلاش شده تا دگرگونی‌های شهر و دگردیسی‌های رفتارها و هنجارهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و تأثیر آن‌ها بر رفتار و هنجارهای شهری، از طریق سینمای این دوران و فضای شهری در فیلم‌های ساخته‌شده، به روش نشانه‌شناسی بازخوانی و تحلیل شود. این مطالعه از خلال تفسیر دو فیلم که از تأثیرگذارترین فیلم‌های دو دهۀ 40 و 50 خورشیدی (رضا موتوری و گوزن‌ها) قرار می‌گیرند، به انجام رسیده است. از آنجایی که منتخبی از آثار مطرح در سینمای قبل انقلاب در این مقاله تحلیل و تفسیر می‌شوند، با مفروض‌دانستن جایگاه شناختی برای سینما، هم می‌توان به مسائل شهری رایج در این دورة تاریخی خاص پی برد و هم از بخشی از ذهنیت، ناخودآگاه اجتماعی و همچنین واکنش عمومی شهروندان تهرانی در مواجهه با این شهر، آگاهی یافت.}, keywords_fa = {سینما,شهرتهران,جامعه شناسی هنر}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_763.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_763_923ba36c6bbac4f8759b5e238f1a9951.pdf} } @article { author = {Alavipour, Seyedmohsen}, title = {Iranian Cinema as a Vehicle for Political Thinking: from 1953 to 1979}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {51-68}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.1058.1264}, abstract = {As a modern art, Cinema has played a crucial socio-political role during the last century throughout the world. However, Iranian cinema, which has been imported from Europe only 5 years after the invention of the apparatus, has not recognized itself as the vehicle of this intellectual potential till decades later. Indeed, it is only after the 1953 Coup against Dr. Mosadegh that Iranian cinema becomes a narrator of socio-political critique over the Iranians disastrous life-world and though relates this disaster to the political tyranny of the Pahlavi dynasty, finds its root in popular ignorance and confusion. In the end, seeking ways to a good society, cinema explores human existential aspects of love and friendship as the conveyer of change and shows that based on an Avant guard leadership, the revolutionary practice is possible. Reviewing different narratives in this genre in Iranian cinema, the present study attempts to explore different aspects of Political thinking. }, keywords = {Cinema,Political Thought,Rebellion,Resistance}, title_fa = {سینمای ایرانی به‌مثابه محمل اندیشه‌ورزی سیاسی: مطالعۀ سینمای 1332-1357}, abstract_fa = {سینما، به عنوان هنری معاصر، در طول حیات خود نقش سیاسی و اجتماعی بزرگی را در جهان امروز ایفا کرده است. در ایران نیز اگرچه ورود سینما بسیار زود صورت گرفت ( تقریباً تنها پنج سال پس از اختراع آن در اروپا، با مظفرالدین شاه به کشور وارد شد)، چند دهه طول کشید تا این نقش سیاسی و اجتماعی مورد شناسایی قرار گیرد. در واقع، تنها پس از سال‌های  بعد از کودتای 28 مرداد است که سینمای ایران روایتگر نقدی اجتماعی و سیاسی می‌شود که نه تنها تیرگی‌ها و کراهت شرایط زیست اجتماع ایرانی را به تصویر می‌کشد و نسبت آن ‌را با نظام استثمارگر حاکم بازنمایی می‌کند، بلکه در جست‌وجوی ریشه‌های این وضعیت به پریشانی و جهل درونی می‌رسد و در نهایت، در ارائۀ راه‌حلی برای دستیابی به زندگی نیک‌سامان، از ظرفیت‌های وجودی اجتماعی انسان (یعنی عشق و دوستی) بهره می‌جوید و در نهایت، امکان کنش انقلابی با اتکاء به رهبری پیشرو را تصویر می‌کند. رخدادی که با وقوع انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 صورت تحقق می‌پذیرد. مقالۀ حاضر بر آن است با بازخوانی این روایت‌ها در سینمای ایرانی، مؤلفه‌های اندیشۀ سیاسی را مورد کاوش قرار دهد.}, keywords_fa = {سینما,اندیشۀ سیاسی,طغیان,مقاومت}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_764.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_764_23c35e3e146613a8f0dca5b8bbbd9739.pdf} } @article { author = {تاجکی, سجاد and پیراوی ونک, مرضیه}, title = {A Phenomenology of Improvisation in Iranian Classical Music with Philosophical Hermeneutic Approach}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {69-88}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.849.1207}, abstract = {Improvisation has a particularly important position in the practice and tradition of Iranian classical music. In Iran, it is one of the critical areas of improvisation, which has been rarely researched. Musicians cannot explain their improvisation process. Th موسیقی دانان نمی توانند فرایند ِ بداهه پردازیِ خود را توضیح دهند و این پدیده به امری مبهم بدل شده که برای فهمش صرفا باید آن را تجربه کرد.TtTte concept and process of Improvisation have always been vague and unknown. It has been mixed with beliefs, mysticism, and traditional attitudes. This paper is a Phenomenological study in a philosophical hermeneutic approach that has introduced some unknown aspects and hidden angles of this specific phenomenon. At first, this research studies pre-concepts, pre-understandings, and prejudices around the phenomenon, then tries to explain and determine the concept of improvisation, its features, and the way to process it. This matter has done by having a historical view of the origin of musical improvisation and finding the inherent characteristics and diversity of the phenomena and examines its similarities and differences with similar phenomena such as composition and literary improvisation. By paying attention to the etymology of the word and the best instances in the history of Iranian music, as well as the stories and anecdotes in the history of Iranian literature relating to musical and literary improvisation, the concept of freedom in improvisation has been studied. This phenomenon has been reviewed with a glimpse of Gadamer’s "play" concept, and the idea of Dwelling has been followed in improvisation by considering Heidegger's thought. Finally, improvisation has been studied as an interpretation act. Improvisation is similar to an open dialogue that the interlocutors don’t know beforehand what will be said and heard. This dialogue is following some rules; the interlocutors are limited so that they can’t say everything, even though they are free in expression. Musical improvisation is the concurrent creation and performance of music; and as concurrent creation and performance of poetry, compliances with the rules and principles of aesthetic tradition and practice also should be compatible with "existing conditions" and "prepared statuses" and appropriate to the time, place and situation where the improviser is. Requirements of becoming an Iranian musical improviser are the genius and necessary mental abilities, learning the techniques and the rules, memorizing Radifs (A repertory of Iranian music) and pieces of Iranian music, development of artistry, musical taste and musical knowledge, thinking about what is learned and analysis of what is memorized and ultimately a lot of effort, practice, endeavor, and experience. Improvisation is an interpretation of Radif, tradition, and practice of Iranian music as well as an interpretation of pre-made pieces and previous improvisations. These are interpretations that give identity to what is interpreted. Improviser dwells within the improvisation world, and it also dwells within the Radif world which, itself dwells within the world of tradition and practice of Iranian music. Dwelling inherently involves adding on, replacing, and altering. Dwelling and interpretation create responsibilities. Musical dialogue is fundamentally ethical in nature so that improvisers must be committed to this ethics.}, keywords = {Improvisation,Iranian Classical Music,Phenomenology,Philosophical Hermeneutic}, title_fa = {پدیدارشناسی بداهه‌پردازی در موسیقی اصیل ایرانی با رویکرد هرمنوتیک فلسفی}, abstract_fa = {بداهه‌­پردازی در کاربست و سنتِ موسیقی ایران جایگاه ویژه­ای دارد. مفهوم بداهه‌­پردازی همواره مبهم و ناشناخته بوده و در آمیختگی با اعتقادات و نگرش­‌های سنت­‌گرایانه و عرفان­‌گرایانه قرار داشته است. پژوهش حاضر یک مطالعۀ پدیدارشناختی با رویکرد هرمنوتیک فلسفی روی این پدیدۀ خاص صورت داده که برخی وجوه ناشناخته و زوایای پنهانِ آن را شناسانده است. این نوشتار پس از بررسیِ پیش­داوری‌­ها و پیش­فهم‌­های پدیده، به تبیینِ مفهومِ بداهه‌­پردازی، ویژگی­‌های آن و نیز مقایسۀ آن با پدیده‌­های مشابه پرداخته و در ادامه مفاهیم آزادیِ کانت، بازیِ گادامر و سُکنای هایدگر در پدیده پیگیری شده و درنهایت بداهه‌­پردازی به‌عنوان یک عمل تفسیری مورد بررسی قرار گرفته است. بداهه­‌پردازی همچون گفت‌­وشنودی گشوده است؛ درعین آزادی دارای محدودیت­ و همچون بازی دارای عناصر خیال، نمایش و آنی­بودن است که تاحدودی از آهنگ‌سازی متمایز می­شود. بداهه­‌پردازی ایجاد و اجرایِ هم‌زمان موسیقی است که درلحظه متناسب با شرایط موجود و به‌­اقتضای زمان و مکان و موقعیت شکل می­گیرد، از قواعد و قوانین تبعیت کرده و به اصول زیبایی­شناختیِ سنت و کاربست، پایبند است. بداهه‌­پردازی تفسیری از ردیف، سنت و کاربستِ موسیقی ایران، و همچنین تفسیری از قطعات ازپیش­‌ساخته‌­شده و بداهه‌­پردازی‌­های پیشین است و به ­آنچه تفسیر می­کند هویت می‌بخشند. بداهه‌­پرداز، ساکن جهانِ بداهه‌­پردازی، و آن نیز ساکن جهانِ ردیف و آن ­هم ساکن جهانِ سنت و کاربست موسیقی ایران است.}, keywords_fa = {بداهه‌پردازی,موسیقی اصیل ایرانی,پدیدارشناسی,هرمنوتیک فلسفی}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_765.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_765_2ae2c986fc85e0c1009d51783425258e.pdf} } @article { author = {kanaani, mazyar and Azadehfar, Mohammadreza}, title = {Study of Tahrir Patterns in Radif of Iranian Classical Music – According to Mohammadreza Shajarian Performance}, journal = {}, volume = {10}, number = {20}, pages = {89-101}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-2649}, eissn = {}, doi = {10.30480/dam.2020.1057.1275}, abstract = {Tahrir is an important aspect of Avaaz, in the Iranian, Arabic, and Turkish music area. Mohammad Reza Shajarian is a famous Iranian Avaaz singer. In recent years Mohammad Reza Shajarian in addition to teaching many students directly at his master classes has some strong indirect impact on many other Avaaz learners who are at their beginning or even middle pass of becoming a skillful Avaaz performer. His spectacular and famous style of performing Avaaz has inspired many students who try to imitate his style by listening to his recorded and published tracks. Subject to the great influences of Mohammad Reza Shajarian on Iranian contemporary performance of Avaaz, investigating both qualitatively and quantitatively his style could help us better understand and analyze of Radif and provide a basis for performing Avaaz. According to a lack of written and published references in the Middle East musical archives, the author at the first step, selects some of the sections based on his vocal analysis of them. In the second step, providing documents based on selected sections and by using statistical methods, research for testing the claimed hypothesis is conducted. In this article based on provided transliteration samples, a correct classification of different categories of Tahrir’s and their patterns is presented. The most important parameter for this classification is melodic shapes in Iranian Tahrir. Moreover, techniques for Tahir also influenced the classifying process. Indeed different genres of Tahir results in different classes. Tahrir’s are classified in 7 different types: 1- dual combination 2- emphasize – slow down 3-Quadro Tahrir's 4- of five Tahrir's 5-triplet Tahrir's 6- dual with pedal 7- melismatic strong emphasis. Then the hypothesis of “The less the types of Tahrir, the high the patterns” is evaluated and confirmed. Based on the mentioned classification, quantitative research is conducted through which, and by using descriptive statistics, different types of Avaaz are analyzed. This hypothesis could be considered as one of the main basis for distinguishing different styles of performing Avaaz. According to the author’s analysis, usually, there are not many different techniques in performing Avaaz, and most of the time they have the same types but using different above-mentioned categories, different figures are provided. Providing the mentioned categories, quantitative research is conducted. At first different parameters are defined by the author and then these parameters are quantified separately according to the final statistical population. After gathering data based on the described method, they are analyzed by using descriptive statistics, and then analytical results are provided.  Although the poem is the structure of an Avaaz and Tahir is a complementary layer, in this research the authors only focused on Tahrir’s and poem, style of performing a poem and its influence on the process of shaping Tahir is excluded in this paper and could be investigated in further researches. At last, according to the amount of melismatic or Tahrir’s, structured or unstructured, numbers of different used Tahrir’s and result of using Tahrir based melodies specifically for some Gooshe’s, the general architecture of Tahrir’s is investigated.}, keywords = {Avaz,Tahrir Patterns,Radif of Iranian Classical Music}, title_fa = {طبقه‌بندی الگوهای تحریر در ردیف آواز ایرانی بر اساس نمونه‌های اجرایی محمدرضا شجریان}, abstract_fa = {تحریر از مهم‌ترین عناصر هویت‌بخش در آواز ایرانی و فرهنگ‌های مجاور از جمله آذربایجان است. در سال‌های اخیر محمدرضا شجریان علاوه‌بر داشتن تأثیر مستقیم‌ بر اجرای آواز ایرانی، آوازخوانان بسیاری را آموزش ‌داده ‌است. همچنین افراد بسیاری به‌طور مستقیم نزد ایشان آموزش ندیده‌اند، اما با توجه به مقبولیت بسیار زیادِ شیوۀ اجرای خاص ایشان در آواز معاصر ایران، تحت تأثیر آن قرارگرفته‌اند. بنابراین بررسی و تحلیل اجرای ردیفِ آموزشی آواز به روایت شجریان می‌تواند در شناخت آواز معاصر ایران مؤثر باشد. در این مقاله سعی‌شده تا با بررسی نمونه‌های انتخابیِ آوانگاری‌شده توسط نگارنده، دسته‌بندی مناسبی از انواع تکنیک اجرای تحریرها و همچنین انواع الگوهای تحریری در این شیوه ارائه‌ شود و فرضیة «کم‌بودن تنوع در نوع تکنیک اجرایی تحریر، زیادبودن تنوع در الگوهای تحریر» تأیید و تأکید شود. پس از دسته‌بندی تحریرها به 9 دسته و نام‌گذاری آن‌ها، با استفاده از آمار توصیفی مورد پژوهش کمّی و تجزیه‌و‌تحلیل قرارگرفته‌اند. در نهایت، مقاله پس ‌از بررسی ساختمان تحریرها و کاربرد انواع تحریرهای دسته‌بندی‌شده، به نتیجه‌گیری دربارۀ «اهمیّت و میزان استفاده از تحریر ملیسماتیک یا تحریر آوایی، ساختاری یا غیرساختاری بودن تحریرها، حجم استفاده از انواع تحریرها در شیوۀ مذکور، و نتیجۀ تأکید بر ملودی‌های با تحریر به‌خصوص در برخی گوشه‌های ملودیک» پرداخته ‌است.}, keywords_fa = {آواز ایرانی,الگوهای تحریر,ردیف آوازی,تزیینات آوازی,عناصر آواز ایرانی}, url = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_766.html}, eprint = {http://dam.journal.art.ac.ir/article_766_c716566f3e163101e70bc4beb174aec1.pdf} }